Biznes

Otwórz biznes na licencji pod znana marką

Franczyza i licencja to umowy biznesowe, w których pewne aspekty marki są współdzielone w zamian za opłatę. Umowa franchisingowa dotyczy jednak całej marki i działalności przedsiębiorstwa, natomiast umowa licencyjna odnosi się jedynie do zarejestrowanych znaków towarowych.

Franczyza (oferty) współpracy dotyczą niemal każdej branży) to doskonały sposób na własny biznes, w którym ryzyko niepowodzenia jest znacznie ograniczone. Własny biznes można też założyć na podstawie licencji. Franczyza przeważnie najlepiej sprawdza się w przypadku działalności opartej na usługach, natomiast licencje są bardziej korzystne dla działalności opartej na produktach. Ale nie zawsze!

Franczyza i licencja to umowy biznesowe, w których pewne aspekty marki są współdzielone w zamian za opłatę. Umowa franchisingowa dotyczy jednak całej marki i działalności przedsiębiorstwa, natomiast umowa licencyjna odnosi się jedynie do zarejestrowanych znaków towarowych.

Dlaczego franczyza lepiej sprawdza się w przypadku firm opartych na usługach, a licencje są korzystniejsze dla firm opartych na produktach? Ponieważ licencjobiorca ma znacznie większą kontrolę nad tym, jak prowadzi swoją działalność, a działalność franczyzobiorcy  będzie raczej dyktowana przez franczyzodawcę – oczywiście w zamian otrzymując znaczące wskazówki i szkolenia.

Dlaczego warto wybrać franczyzę?

Mimo wielu podobieństw, franczyza i licencjonowanie są dwoma bardzo różnymi umowami, które oznaczają różne rzeczy zarówno dla przedsiębiorcy, jak i jego marki. Franczyza jest bowiem umową biznesową między franczyzodawcą a franczyzobiorcą, w której dawca jest właścicielem firmy i sprzedaje prawa do swojej marki (do produktów i usług, własności intelektualnej i innych). Franczyzobiorca otwiera wówczas oddzielny oddział danej placówki pod szyldem tej marki, będący w istocie duplikatem oryginalnego biznesu.

Okazuje się, że franczyza jest głębszą i do tego bardziej skomplikowaną relacją biznesową i umową niż licencjonowanie. W takim modelu współpracy franczyzodawca zachowuje kontrolę nad tym, w jaki sposób wykorzystywana jest jego marka i jak prowadzona jest każda franczyza pod jego szyldem. Istnieje wiele współzależności między franczyzobiorcą a franczyzodawcą w ramach relacji franczyzowej.

Licencjonowanie natomiast to ograniczona, legalna relacja biznesowa, która określa stronę otrzymującą prawa do korzystania z pewnych zarejestrowanych znaków towarowych marki. Stosunek biznesowy zachodzi między licencjodawcą (właścicielem znaków towarowych) a licencjobiorcą (podmiotem, który otrzymuje prawa do korzystania z nich). Aby korzystać z zarejestrowanych znaków towarowych innej marki, licencjobiorca płaci licencjodawcy ustaloną opłatę licencyjną.